Naprawa, efektywno嗆 energetyczna a ekologia

Z roku na rok sukcesywnie ro郾ie 鈍iadomo嗆 ekologiczna spo貫cze雟twa. Ostatnie wydarzenia geopolityczne i galopuj帷e ceny energii znacznie przy酥ieszy造 ten proces. W celu u豉twienie wyboru nowego sprz皻u pod tym wgl璠em wprowadzono
wska幡ik efektywno軼i, kt鏎ym musi by opatrzone ka盥e urz康zenie wprowadzane na rynek UE. Dzieki niemu mo積a w prosty spos鏏 por闚na konkurencyjne urz康zenia pod tym wzgl璠em.

Niemniej jednak zu篡cie eneegii prrzez ca造 cykl 篡cia danego urz康zenia to nie tylko zu篡cie energii w okresie eksploatacji, ale tak瞠 podczas jego produkcji i p騧niejszej utylizacji. Nadal zbyt ma造 nacisk k豉dzie si na wyd逝瞠nie okresu eksploatacji sprz皻u, cho ten aspekt jest r闚nie wa積y w ca造m okresie eksploatacji sprz皻u, kt鏎y z roku na rok staje si coraz kr鏒szy. Stosowane s zach皻y do kupna nowego, nie u篡wa urz康zenia mo磧iwie d逝go, nie u鈍iadamiaj帷 wyrzucanie dwuletniego du瞠go sprz皻u AGD w dobrym stanie wizualnym zachowaniem proekologicznym nie jest. A cz瘰tokro naprawa jest ekonoizcnie uzasadniuona.

Gdyby ka盥e urz康zenie wprowadzane na rynek EU musia這 posiada obligatoryjnie 5 lat gwarancji, zmniejszy這by ilo嗆 odpad闚 w spos鏏 zdecydowany.

Naprawiaj帷 a nie wyrzucaj帷 przyczyniamy si do zmniejszana 郵adu w璕lowego oraz ilo軼i elektro鄉ieci, kt鏎e trafiaj o utylizacji. O ile wprzypadku telefon闚 post瘼 jest na tyle du篡, 瞠 nie ka盥y chcia豚y u篡wa kilkuletni telefon, to pralka czy zmywarka zar闚no ta nowa jak i kilkuletnia dzia豉 tak samo. Fakt, posiada kilka dodatkowych funkcji, ale czy s one napawd niezb璠ne? Cz瘰to, ju kilka dni po zakupie okazuje si, 瞠 jednak z nich nie b璠ziemy korzysta. Trudno oczekiwa, aby klient zostawi w punkcie napraw 70% warto軼i urz康zenia nowego z gwarancj. Niestety, na chwil obecn, brak jest systemowego wsparcia tak proekologicznej inicjatywy jak jest naprawa zepsutych urz康ze a jedynie promuje si utylizacj i zakup nowego.

Polityka Unii Europejskiej zdecydowanie popiera naprawy sprz皻u. Wprowadzi豉 dyrektyw https://www.europarl.europa.eu/doceo/document/A-9-2020-0209_EN.html#title2 Francja jako pierwszy kaj EU rozpocz窸a realizacj tej dyrektywy indeks naprawialno軼i , wdra瘸j帷 tzw. indeks naprawialno軼i
indeks naprawialno軼i
Ka盥y sprz皻 w sklepie jest oznaczany nie tylko etykiet o efektywno軼i energetycznej, ale te indeksem naprawialno軼i, obliczonym wed逝g rz康owych kryteri闚, kt鏎e to uwzgl璠niaj:
Uczy si spo貫cze雟two selektywnej zbi鏎ki odpad闚, nie podkre郵aj帷, 瞠 najbardziej po膨dane by這by, gdyby鄉y nie musieli wyrzuca a przynajmniej zechcieliby鄉y u篡wa urz康ze d逝瞠j ni do pierwszej awarii.
Problem w tym, 瞠 p鏦i co brak jest nacisku na producent闚 ze sto Zmiany klimatu widoczne s za oknem , Polityka Unii Europejskiej d捫y do zwi瘯szenia 鈍iadomo軼i ekologicznej spo貫cze雟twa.
Problem w tym, 瞠 do recyklingu trafia coraz m這dszy sprz皻, o czym mo積a si 豉two przekona osobi軼ie zar闚no czytaj帷 opinie internaut闚 o sprz璚ie kt鏎y si po kilku latach od zakupu zepsu, jak i wybieraj帷 si do punktu zbi鏎ki elektro鄉ieci. Unia Europejska, kt鏎a tak usilnie walczy z globalnym ociepleniem, emisj CO2 i innymi skutkami rozwoju przemys逝 i cywilizacji nie widzi w tym problemu, pokazuj帷, 瞠 oddawanie sprz皻u do recyklingu jest ekologiczne. Okre郵a si wysokie wymagania ekologiczne dla procesu przetwarzania. W przypadku pojazd闚 okre郵a si 瞠 do 1 stycznia 2015 roku ma zosta osi庵ni皻y 95 % poziom recyklingu, tzn. taki odsetek masy pojazdu musi zosta ponownie wykorzystany na r騜ne sposoby. Poziom przydatno軼i do recyklingu ma by okre郵ony ju podczas bada homologacyjnych. Pomija sie jednak aspekt racjonalnego okresu eksploatacji, kt鏎y z roku na rok staje sie coraz kr鏒szy. Niskie ceny nowego sprz皻u produkowanego na Dalekim Wschodzie, sprzeda ratalna, celowo wywindowane zaporowe ceny cz窷ci zamiennych tak, aby prawie ka盥 napraw uczyni nieop豉caln, wysokie koszty pracy w Europie, coraz wi璚ej elektroniki w sprz璚ie powszechnego do kt鏎ego naprawy zwykle potrzeba in篡nier闚 elektronik闚 o wysokich kwalifikacjach a nie elektromechanik闚 jak w sprz璚ie sprzed dwudziestu lat powoduje taki stan rzeczy. Trudno oczekiwa aby in篡nier elektronik pracowa za wynagrodzenie technika. Dodatkow trudno軼i jest ogromna wr璚z r騜norodno嗆 sprz皻u. Do elektroniki steruj帷ej nowoczesnym sprz皻em AGD nie ma 瘸dnych opis闚, schemat闚 ani dokumentacji gdy producent nie przewiduje jej naprawy, wi璚 serwis jej nie naprawia. In篡nier, kt鏎y naprawia taki sprz皻 musi polega na w豉snej znajomo軼i uk豉d闚 elektronicznych. Konieczno嗆 sp璠zenia dw鏂h dni nad uszkodzonym sprz皻em nie jest niczym nadzwyczajnym w przypadku nowoczesnego sprz皻u i nietypowej usterki. Warto w tym miejscu si zastanowi, ile dwa dni pracy in篡niera powinny kosztowa uwzgl璠niaj帷 sk豉dk ZUS oraz podatek. Nietrudno wykaza, 瞠 ceny cz窷ci zamiennych s sztucznie wywindowane, co nie ma 瘸dnego uzasadnienia w ich rzeczywistym koszcie wytworzenia. Ceny oryginalnych cz窷ci zawieraj od razu w cenie warto嗆 monta簑, dojazdu serwisanta. Poza serwisem s oczywi軼ie niedost瘼ne. W przypadku cz窷ci samochodowych produkowanych jest wiele zamiennik闚, niestety w przypadku AGD rynek nie jest tak du篡 aby by這 to op豉calne w przypadku mniej chodliwych oraz mniej uniwersalnych cz窷ci. Przyk豉d: Dwuletnia pralka z 鈔edniej p馧ki 豉dowana od g鏎y, 鈍ie穎 po gwarancji, na skutek uszkodzenia zamka lub nieprawid這wego zamkni璚ia (wsad przyci皻y zamkni璚iem) otworzy sie b瑿en w czasie wirowania, w wyniku czego uszkodzeniu uleg nierozbieralny zesp馧 pior帷y (b瑿en i zbiornik). Koszt zespo逝 w serwisie przewy窺za cen identycznej pralki ca趾iem nowej fabrycznie z pe軟 gwarancj w sklepie internetowym z wysy趾 (1400 z). W takiej pralce nieuszkodzone elementy oraz ich szacunkowe ceny w serwisie (brutto dla klienta) przedstawi貫m w poni窺zej tabeli: Modu elektroniczny oko這 500z Silnik 500 z Klapa 200 z Pompa odp造wowa 100 z Elektrozawory 140 z Fartuch 100 zl Pasek 50 z Czujnik temperatury 50 z Hydrostat 100 z Zamek 60 z SUMA 1800 z Pozostaj drobne cz窷ci takie jak obudowa, w篹e - zarowno wewn皻rzne jak i zewn皻rzne, amortyzatory i wiele innych. R騜norodno嗆 typ闚 cz瘰ci powoduje, 瞠 prawdopodobnie雟two ich odsprzedania po kasacji pralki mimo og鏊nokrajowych serwisow internetowych jest niedu瞠. Potrzeba na to wiele czasu, trzeba sprzeda znacznie poni瞠j cen serwisowych a prowizje pobierane przez takie serwisy aukcyjne mog stawia op豉calno嗆 ca貫j operacji sprzedania uszkodzonej pralki na cz窷ci pod znakiem zapytania. Jaki jest (rzeczywisty) koszt wytworzenia i dystrybucji tych wszystkich element闚 skoro ca豉 pralka kosztuje 1400z z monta瞠m, pakowaniem, transportem od producenta, szkodami transportowymi, kosztami marketingu, niema造mi mar瘸mi handlowymi, transportem do klienta oraz gwarancj i kosztami napraw gwarancyjnych? Gdyby cz窷ci zamienne by造 sprzedawane po rzeczywistych kosztach wytworzenia plus rozs康na mar瘸 handlowa (powiedzmy 50%) ka盥a naprawa by豉by op豉calna nawet po wielu latach. Spo貫cze雟two i przede wszystkim marketingowcy kt鏎zy nim kieruj s winni takiemu stanowi rzeczy. Klient szukaj帷 jak najta雟zego sprz皻u pokazuje producentom, 瞠 tego w豉snie oczekuje i taki sprz皻 nale篡 produkowa. Najta雟za produkcja to nie tylko szukanie oszcz璠no軼i gdzie si tylko da, gdy niskie ceny mo積a utrzyma g堯wnie dzi瘯i produkcji masowej. A t mo積a utrzyma tylko, je郵i klienci b璠 regularnie wymienia sprz皻 na nowy, dlatego sprz皻 aby by tani musi by nietrwa造. Ten mechanizm dla wi瘯szo軼i z nas nie jest chyba oczywisty. O tym, negatywnym skutku post瘼u techniki i spadku cen nikt nie wspomina, gdy to nap璠za przemys, jednak staje si to coraz wi瘯szym problemem. Oczywi軼ie mo積a zbudowa sprz皻 kt鏎y si przez 20 lat nie zepsuje, nie jest to 瘸dnym problemem dla in篡niera. Problemem marketingowca b璠zie jednak to, ile b璠zie kosztowa, kto go kupi i ile go si sprzeda? Niestety producenci wykorzystuj si do鈍iadczenie aby skonstruowa sprz皻 tak, aby si na pewno swie穎 po gwarancji zepsu. Taki sprz皻 jest za to coraz 豉twiejszy do recyklingu i utylizacji. Czym mo積a uzasadni budow pralek w kt鏎ej nie da si wymieni 這篡sk? W pewnym okresie Electrolux produkowa zbiorniki pralek z tej samej formy rozbieralne i klejone, po rozpi這wainu da這 si je skr璚i korzystaj帷 z fabrycznych otwor闚 na 鈔uby. Nietrudno wywnioskowa, 瞠 takie dzia豉nie jest bardzo nieekologiczne, lecz tego nikt nie odwa篡 sie zabroni.. Wszystko zmierza do tego, aby tak jak na zachodzie klient kupi sprz皻, przed逝篡 gwrancj do 5 lat a po gwarancji przy najdrobniejszej nawet usterce sprz皻 z這mowa. Ustawodawca, zamiast stara si przeforsowa takie zmiany aby sprz皻 naprawia co jest najbardziej ekologiczne (wymuszenie na producentach sieci dystrybucji cz窷ci oraz walki z ich zaporowymi cenami ograniczaj帷 mar瞠), k豉dzie nacisk na rozw鎩 sieci punkt闚 ekologicznego demonta簑 i utylizacji a nie przygl康a si monopolowi serwis闚 i ich polityce cen cz窷ci zamiennych. 安iata i czas闚 nie da si zmieni. Prawie nikt, komu zepsu si sprz皻 nie zap豉ci za napraw kwoty bliskiej cenie nowego sprz皻u w imi ekologii, nawet, je郵i otrzyma rok gwarancji na us逝g, poniewa gwarancja dotyczy b璠zie wy陰cznie naprawy, a 瘸den serwisant nie podpisze si pod ca陰 pralk. Warto jednak wiedzie, 瞠 鈍iat kt鏎y do takiej sytuacji doprowadzi stara nam sie wm闚i, 瞠 wymiana trzyletniej pralki jest proekologiczna natomiast pracownicy sklep闚 AGD m闚i, 瞠 sprz皻 czteroletni jest stary. Szkoda tylko, 瞠 do oszcz璠no軼i energii zmusza si spo貫cze雟two podwy磬ami surowc闚 energetycznych takich jak paliwa, energia elektryczna pozostawiaj帷 mniej 鈔odk闚 na zakup trwa貫go sprz皻u, a nie daj帷 鈍iadomy wyb鏎 i szanse powiedzenia "nie" producentom jednoraz闚ek, kt鏎ych produkcja a nast瘼nie utylizacja marnuje najwi璚ej energii oraz surowc闚.